le12.ma

كشف المُمثل المصري وائل عبد العزيز، تطورات الحالة الصحية لشقيقته الفنانة ياسمين عبد العزيز، بعدما خضعت لعملية جراحية، مساء السبت، قائلاً لـقناة “الشرق”، إنّ “حالتها  الصحية أفضل حالياً، لكن لا أستطيع الإفصاح عن أي أمور حالياً”.

وناشد الممثل أحمد العوضي، بضرورة تحري الدقة بشأن ما يُشاع عن الحالة الصحية لزوجته ياسمين عبد العزيز، قائلاً: “أي تصريح عن الحالة يكون عن طريقي فقط.. وأنا مقلتش أي تصريح عن حالة ياسمين، غير إني طلبت منكم دعواتكم.. هي في الرعاية دلوقتي ومحتاجة دعواتكم.. دي كفاية إنها تهون عليها”.

وأثيرت حالة من الغموض، خلال الساعات الماضية، بعدما خضعت “ياسمين” لعملية جراحية، وتوارد أنباء عن تدهور حالتها، بالتزامن مع مناشدة أحمد العوضي، لجمهوره، بتكثيف الدعاء لها. 

وقال الفنان أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، إنه لا يملك معلومات بشأن تطورات الحالة الصحية لياسمين عبد العزيز، مؤكداً لـ”الشرق”: “حاولت التواصل مع العائلة، لكن لم يتم الرد”.

وحرص عدد كبير من الفنانين، على دعم الفنانة ياسمين عبد العزيز، في تلك المحنة الصحية، منهم أحمد السقا وشهيرة، وصلاح عبد الله، ونشوى مصطفى، وأحمد حلمي، ومنى زكي، وخالد الصاوي، الذي قال عبر فيسبوك: “أختي الجميلة ياسمين عبد العزيز شفاك الله وعفاك إنت قوية ومؤمنة ومحبة للحياة كما عرفتك دائماً”.

وقال الممثل والمُذيع مراد مكرم: “معرفش مالك، ومش مهم أعرف، المهم إنك لما تبقى محتاجة دعاء، أطلب من كل الناس اللي تعرفك وبتحبك تدعيلك يا جدعة يا طيبة يا فنانة.. يا رب مد إيدك واشفيها وطمن حبايبها عليها.. هتخفي وهتبقي زي الفل أيا كان اللي فيكي بإذن الله.. اللي أعرفه إنها بتعمل عملية صعبة وده كفاية بالنسبة لي إني ادعي لها”.

وعكة صحية شديدة

وكانت البداية حين نشر أحمد العوضي، رسالة يُعبر فيها عن مدى حبه لزوجته التي تمر بوعكة صحية شديدة داخل المستشفى، قائلاً عبر موقع فيسبوك: “يمكن ببان قدامكم دايماً قوي.. لكن الحقيقة أنا دلوقتي أضعف إنسان على وجه الأرض عشان أنا روحي مش معايا.. أنا ضعيف جداً من غيرك إنتي لازم تبقي كويسة ولازم تقومي بالسلامة”. 

وتابع: “أنا لأول مرة، أكتب من غير ما أكون مفكر أنا بكتب إيه وهكتب إيه.. بس أنتِ هتقومي إن شاء الله بإذن الله عشان إنتي وعداني وعد وهتتفذيه.. أنا عاوزك تبقي كويسة وتقومي عشان أقولك إني لو كنت ببينلك إني بحبك مرة فالحقيقي واللي جوايا إني بحبك ألف مرة”.

 وأضاف: “أنا دلوقتي مش قوي زي ما أنتي بتشوفيني.. أنا دلوقتي ضعيف ضعيف جداً.. لحد ما تقومي لي تاني عشان زي ما أنتي بتاخدي قوتك مني أنا كمان باخد قوتي منك”.

واختتم أحمد العوضي، حديثه قائلاً: “قومي عشان أنا بحبك.. بحبك أكتر بكتير من كل الكلام اللي أنا كتبته.. أكتر بكتير من كل اللي عدينا بيه مع بعض من أيام حلوة ومواقف صعبة مرت علينا.. أكتر بكتير حتى من الموقف اللي إحنا فيه دلوقتي.. أنا بحبك”. 

المصدر :  قناة الشرق

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *